Az abaya ügy

Tudok róla, hogy sokaknak ellenszenves, mert a nők elnyomatásának (egyik) eszközét látják benne, biztos van is benne valami, vagy volt, vagy fellelhető még nyomokban mint a mogyoró a tejtábla-szeletben, innen keletebbre vagy benn a félsziget belsejében az elmaradott vidéken, ahol különben is, hiénák üvöltenek éjszaka (bár az is lehet hogy sakálra gondolok) és amelyik nőt nem korbácsolják meg legalább hetente egyszer lent a pincében, az magányos és elhagyatott. Ha valaki abayát kiált, akkor feketére és sátorszerűre gondolunk, rendszerint tetőtől-talpig és arc elé kötözve is.

De ez itt a felvilágosult és elzüllött Nyugat, ahol – szaúdi férfi szájából hallottam, meglehetősen rezignált hangsúllyal –  a nők tán még többet vízipipáznak, mint a férfiak –  és ebben a világ romlása fölötti minden keserv benne volt – így még nem sikerült teljesen tisztáznom, mi viszi rá azokat akik ilyet viselnek, hogy ilyet viseljenek. Nem kötelező, nem bánt senki az utcán, ha nem úgy járkálsz mint egy leleplezésre váró, gyászba borult anyahajó, mégis látni ilyet is:

overhead_abaya_ha31r

Sőt, ami számomra még elképesztőbb, ilyet is:

images

Állítólag átlátnak rajta, én legalábbis még senkit nem láttam hasraesni. Kipróbáltam, én is átlátok a kendőmön, nagyon vékony anyag, max olyan érzés, mint egy közepes rövidlátás, vagy enyhe homokvihar. Ebből is látszik, hogy ha egy csaj itt úgy dönt, hogy annyira nem csinál semmit, hogy ehhez még a testi képességeit is lekorlátozza, simán megteheti.

Mielőtt összeütközésbe kerülnék a nőjogi harcosokkal, leszögezem, hogy biztos kell hogy valami oka legyen ennek is, csak még arra nem jöttem rá, hogy mi, hosszabb távon valószínűleg árnyaltabban látnám, most viszont még csak az első(től huszonegyedikig terjedő) meglepetésnél tartok. Mostanra már nagyon sok szaúdi nőt ismerek, aki tanul, dolgozik, kutat, tanít az egyetemen vagy tanítani fog ha befejezte a kutatását, és jó sokról közülük csak akkor tudom meg, hogy szaúdi, amikor megmondja, mert semmilyen ráutaló jelmez vagy díszlet nincs rajtuk. A bulis fényképeiktől meg dobtam egy hátast, amilyen fenékvágásig dekoltált ruhákban nyomulnak, szőkített hajjal, vagy ha mondjuk nagyon rózsaszínre sikerül egy hajfestés, akkor néhány hétig borzasztó buzgón hordják a kendőt és a figyelmüket elfordítják a világias dolgoktól.

Na de visszatérve az abayához, tisztázandók:

–        Ez csak a bokáig vagy földig érő köpenyszerű ruhát jelenti. Nem mindegyik köpenyszerű, csak az erkölcsös fajta, legutóbb láttam olyan derékban karcsúsított, lefelé szélesen bővülő, királylányos darabokat is, hogy majd elrepült

–        A kendő az teljesen külön cucc. Míg abayát nagyjából kötelező hordani a telepen kívül, a kendő szabadon választott

–        Van aki az arca előtt is visel egy másikat, ami egy külön darab és elölről rákötik a kendőre, mint egy partedlit. Az elején egyszer csak azért maradtam 10 perccel tovább az egyetemi étteremben, mert érkezett egy pár, aminek a női fele így volt öltözve, és kíváncsi voltam, hogyan fog enni. Mit ne mondjak, megoldotta. Belapátolta a kendő alá. Azért továbbra is meggyőződésem, hogy a leves- és pudingfélék jókora kiszúrás a túl hagyománytisztelő csajokkal. Viszont napsütés ellen már megfordult a fejemben nekem is. Már most is van olyan, hogy úgy csíp a nap, hogy rátenyerelek az arcomra, amíg átfutok egy árnyéktalan helyen, szóval nyáron szerintem nincs az a fényvédő faktor, ami elég lenne ide pigmentfolt ellen.

–        És ugye, van a teljesen beborított fajta. Nem tudom, hogy ők állandóan így járnak-e vagy csak alkalmilag, de határozottan emlékszem, még Európában, országfüggetlenül jó néhány olyan reggelre, amikor akkora herótom volt a munkába öltözködéstől, mint ide Nagykáta (és az most messze van), és háromnegyed órát töltöttem el azzal, hogy végül ízeltlábúnak érezzem magam abban amit felvettem, bánatosan gondolva arra, hogy mennyivel praktikusabb lenne egy krumpliszsák, amire szemmagasságban vágunk egy lyukat. Ezen a ponton néhány kedves ismerősöm figyelmeztetett arra, hogy valószínűleg nem krumpliszsákra gondoltam, mert az fejbúbtól derékig sem érne. Na. Hát amire gondoltam, azt ezen a vidéken már régesrég kitalálták és viselik.

Viszontámde. A normális nők zömére nem jellemző  a reggeli munkábamenési-öltözködési depresszió (nem bánom, itt tiltakozhattok egy kicsit), így nem gondolják azt, hogy attól, hogy abayát hordanak, ormótlanul kell kinézniük.

Néhány példa:

Hagyományosak

ab8 res

photo 1r

Ezeket pl otthon is fel lehetne venni:

ab 4r

ab7r

abaya-fashion-for-ladies-7

Egyszerűek:

IMG_4776r

IMG_4772

Ilyen fancy mintával is:

vallfanr mod2r

Vagy akár kötött:

kotottr

A drágábbja selyemből van és olyan vékony, hogy rendesen fel kell öltözni alá, hogy ne Felnőtt Férfiaknak Szóló Magazin illusztráció legyen az ember lánya. De azok olyan drágák is. A leggusztábbak amiket láttam 1800-2000 riyal körül voltak (szorozzuk fel 58-59-cel a forintos árhoz). Színeseket is lehet kapni többféle megközelítésben , de utcán viselni nem nagyon láttam.

Kendő: én nem viselem, és soha senki nem szólt még be rá, sőt egyszer egy mecsetbe is beengedtek nélküle (igaz, azért van ahol már én se tűröm jól, hogy pucérnak érezzem magam, úgyhogy bent feltekergettem). Rengeteget járok a saját lábamon és egyedül a város szigorú közepén, ahol csuklyásabbak mint mondjuk a plázákban, és még senki se próbált molesztálni, sőt (asszem el kell gondolkoznom azon, hogy esztétikailag kívánnivalót hagyok magam után). Igazából azt mondanám, hogy ebben a kultúrában az az elmaradott békebeli udvariasság dívik, mint otthon a dédapáink idején, néminemű protektív felhangokkal a nők felé. Néha ugyan megjegyzik ragyogó mosollyal, hogy “I like your hair” –nem sok vörös futkos erre – és vicces amikor ez egy liftben kétszer fordul elő a szakaszosan érkező berontók miatt, de ez a művelt Nyugat-Európában sem volt szokatlan. Néha odakiabálnak az utcán egy Hellót vagy Welcome-ot ill megpróbálnak eladni egy kasmírsálat, de az tulajdonképp nincs ellenemre. (Amúgy a kasmírsál egy komoly érv a minden nyelv visszavezetése mellett egyetlen közös ősi nyelvre 🙂 meglepő, de angolul és kasmíriül is úgy mondják, hogy kasmírsál. Legfeljebb így írják le: cashmere shawl. Volt amire ráböktem és scarfnak vagy pashminának neveztem, de kedvesen kijavítottak, hogy az sál. És tényleg.) Azon gondolkoztam, hogy vagy nagyon kifinomult szemük van a külföldi rangsorolására, vagy valamilyen kasztjelzés lehet a pávaszem az abayámon, mert sose próbálnak nekem erőszakosan eladni félkilós, csipkés, arany ékszereket. A kasmírsál meg a szőnyeg az én szintem. Esetleg a datolya.

Kendőből (rendben, tudom, a kép iszonyú), fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy az iszlám sem óv meg senkit attól, hogy magával sodorja a rohanva változó világ pulzáló ütőere (gondolok itt a facebook feliratúakra az ajtó fölött).

IMG_4781

Legközelebb lesz nikkel szamovár is.

8 thoughts on “Az abaya ügy

  1. adrienne

    Ez is nagyon érdekes volt, a fotok is nagyon jok, hajra, igy tovabb.
    Es akkor mesélj most a nikkel szamovarrol 🙂

  2. Melinda

    Jajdejójajdejó… már annyira vártam valami új megnyilatkozás :))) De fotót is a szerzőről abayástúl 🙂 és ez néminemű hangulati felhősödést okoz.

    1. Matifa Szerző

      A piros passzés sajna nem saját kép csak megkívántam. De láthatsz mindent, mi szem-szájnak ingere ha a gúgliba beírod az abaya keresőszót. Ha sátrasakat szeretnél és elnyomatást, akkor az “abaya overhead”-et javaslom.
      Lesz rólam is, fotós kolléganő ígérte, csak aztán elment bicikliversenyre fotózni és még nem bukkant elő.

  3. Irma

    Most az jutott az eszembe, hogy vajon van-e iskolai köpeny abaya? 😀
    Néha én sem bánnám ha itthon is lehetne abayát hordani. Amikor “nincsegyrongyomseamitfelvegyek” reggelem van.

  4. Eszter

    Abaya szerepel a címben, de aztán mégis a niqabról lesz szó elsősorban. Azért nem mindenki, aki abayát visel, veszel fel hozzá niqabot. Ő például egy gyönyörű, szőke ausztrál nő, aki abaya-párti, de eszébe se jut niqabot venni: http://www.misshijabi.com/. Van pár cucca, amit mi is örömmel elfogadnánk, pl. a türkiz hercegnőruha. 🙂

    Aki megteszi, és önként teszi, az általában feminista aktusként tekint a dologra: “ne a külsőm, a testem alapján ítéljenek meg, hanem a képességeim és a jóindulatom alapján alkossanak rólam képet”. Az ilyen nő nem óhajt szextárgy lenni, akit megbámulnak, és a materiális értékek helyett a lelki értékek, az öröklét felé fordul: nem az embernek, az Istennek akar tetszeni, a szexualitását pedig privát módon éli meg.

    Én értem őket, még ha nagyon más is a világnézetem. Itt egy nagyon jó személyes vallomás a témában, abaya és niqab: http://sadaffarooqi.com/2013/08/31/niqab-a-trip-down-memory-lane/

    Nagyon szépek a képek.

    1. Matifa Szerző

      Koszonom, ez jol jott. Nem talaltam valaszt eddig, ha a helyieket megkerdezem, mindig megnyugtatnak, hogy nem kotelezo, es vegyek fel barmibol olyan szinut, amilyet csak akarok, de nem fejtik ki. Azt hiszem, sokaknal csak szokas de nem melyedtek el a hattereben. Igy tanultak otthon de messze nincs mogotte ilyen tudatossag, mint ennel a nonel.
      Nekem is feminista aktusnak tunt, csak valahogy tul meredek kimondani, az egesz “civilizalt” vilag a szegeny, elnyomott, fekete rongyokban jarkalo arab noktol zeng.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.